• Ciekawy projekt

      • W naszej szkole realizowany jest projekt „Nowe umiejętności – więcej możliwości” dzięki dofinansowaniu, które otrzymaliśmy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 – 2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, na zasadach programu Erasmus+.

        Wysokość dofinansowania: 188 494,88 PLN

        Główne cele projektu to:

        • podniesienie kompetencji metodycznych i językowych nauczycieli,
        • zapewnienie aktywnego udziału szkoły w międzynarodowych projektach edukacyjnych,
        • rozwój kompetencji kluczowych dzięki interdyscyplinarnej wymianie doświadczeń,

        Projekt realizowany jest od 01.11.2023 r i potrwa do 30.04.2025.

        Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu nauczyciele LO wezmą udział w kursach języka angielskiego na Malcie, kursie języka włoskiego we Włoszech oraz szkoleniach dotyczących zarządzania projektami międzynarodowymi w Portugalii.

      • Projekt Erasmus+ „Języki oknem na nowe perspektywy”

      • Po 18 miesiącach intensywnej pracy zakończyliśmy w naszej szkole – Liceum Ogólnokształcącym Nr I im. Jana III Sobieskiego w Oławie realizację projektu unijnego w obszarze „Edukacja szkolna – Mobilność kadry edukacyjnej” pt. „Języki oknem na nowe perspektywy” w ramach Erasmus+. Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu mogliśmy wziąć udział w kursach językowych za granicą (kwota, którą otrzymaliśmy na 8 wyjazdów – dwa do Włoch i sześć na Maltę – to 22 261,00 Euro).

        Nowe perspektywy – ale gdzie?

        W ramach działań projektowych w latach 2022 – 2023 trzy nauczycielki z naszej szkoły dwukrotnie odbyły dwutygodniowy kurs języka angielskiego w St. Julians na Malcie. Ze względu na Brexit niemożliwy był wyjazd do Wielkiej Brytanii, dlatego do nauki języka angielskiego wybrały ofertę szkoły na Malcie, gdzie jednym z języków urzędowych jest język angielski. Szkoła Maltalingua School of English jest finalistą konkursu StudyTravel Star Awards 2020/2021 – English Language School Europe. Maltalingua jest pierwszą i jedyną szkołą na Malcie, która została nominowana do nagrody w tej kategorii, a w 2018 roku została wybrana przez studentów najlepszą szkołą językową na wyspie.

        Jedna z uczestniczących w projekcie nauczycielek najpierw była we włoskiej „Scuola Romit” w Rzymie, a w następnym roku pojechała do szkoły „Il Sasso” w Montepulciano. W obu przypadkach były to kursy konwersacyjne, w małych grupach, w towarzystwie mocno międzynarodowym. Poza językiem nauczycielka poznawała także zabytki, kulturę i historię Włoch oraz brała udział w warsztatach kulinarnych.

        Nowe perspektywy – czyli jakie?

        Uczestniczki projektu mogły bezpośrednio obserwować sposób pracy wykładowców we Włoszech i na Malcie. Ich uwagę zwróciło przede wszystkim podejście prowadzących do osób dorosłych i jednocześnie studentów. Swobodna atmosfera, ciekawostki, podążanie za uczestnikami (nawet, jeśli rozmowa odbiegała od głównego tematu) sprawiały, że uczyły się zdecydowanie szybciej i chętniej.

        Do najważniejszych rezultatów projektu można więc zaliczyć wzrost umiejętności językowych nauczycieli Liceum Ogólnokształcącego Nr I w Oławie i przełamanie oporu przed mówieniem w języku włoskim lub angielskim, a także poszerzenie wiedzy o kulturze i obyczajach w odwiedzanych krajach, a następnie upowszechnianie jej wśród uczniów. Wymiernym efektem jest też zaangażowanie się większej grupy nauczycieli w przygotowanie i realizację projektów międzynarodowych. Pobyt w tych krajach ukazał im też inny stosunek do pracy, odmienne wartości. Rozmowy, tematy, metody nie służyły realizacji podręcznika, jak to często ma miejsce w polskiej szkole, ale efektywnemu uczeniu się. Zetknięcie z takim otwartym modelem kształcenia był dla nich niezwykle ważny, zarówno w kontekście kształcenia dorosłych, jak i młodzieży, którą nauczają.

        Nowe perspektywy dla szkoły

        Rezultatem projektu są też scenariusze zajęć dotyczące tolerancji, otwartości i wielokulturowości, mające na celu promowanie tego rodzaju postaw. Zostały one zrealizowane podczas godzin wychowawczych oraz na lekcjach przedmiotowych (j.polski, j.angielski, j. włoski, j.niemiecki, WOS). Dodatkowo zajęcie te uwzględniały różnorodne problemy społeczne. Dbanie o dobrą atmosferę, skupienie się na tym, co najważniejsze, na tzw. umiejętnościach kluczowych, przełamywanie lęku przed mówieniem w obcym języku, docenianie i akceptowanie odmienności kulturowej i światopoglądowej – to także doświadczenia wyniesione z projektu. Dało to nauczycielom, osobom dorosłym motywację do większego zaangażowania w pracę i naukę języków, czyli… otworzyło ich na nowe perspektywy.

        Anna Ciepły, Barbara Guglas, Ewa Jóźków, Jolanta Szewczyk

        Fot. Archiwum LO Nr I w Oławie

        • Nowe umiejętności - więcej możliwości

        • Malta - Włochy 2024

        • Nauczyciele Liceum Ogólnokształcącego Nr I im. Jana III Sobieskiego w Oławie biorą udział w projekcie „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+, w ramach którego odbywają się szkolenia kadry pedagogicznej.

          Realizacja zadań projektu rozłożona jest w czasie i potrwa do 30.04.2025 r.

          Dzięki Funduszom Europejskim dla Rozwoju Społecznego i współpracy Szkoły Językowej Maltalingua w lipcu 2024 r. na Malcie odbyły się pierwsze szkolenia kształcące umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Oprócz zajęć językowych kursanci uczestniczyli również w wyjazdach kulturoznawczych, podczas których mogli wykorzystać zdobyte umiejętności oraz dokonać ich ewaluacji.

          Każdy uczestnik projektu otrzymał certyfikat potwierdzający realizację celów programu. 

          Nowe umiejętności – więcej możliwości

          MALTA

          Szkoła

          Maltalingua English Language School mieści się w pięknym mieście St. Julians.

          Została dwukrotnie nominowana jako finalista StudyTravel Star Awards 2023 – English Language School Europe, a w tym roku uzyskała nominację w kategorii – Junior Course for Under-18s.

          W latach 2019 i 2022 Maltalingua School of English otrzymała certyfikat doskonałości. Szwajcarska ankieta Education Stars została opracowana na podstawie opinii tysięcy studentów za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform edukacji online, co dało Maltalingua ogólną ocenę 4,7/5 i wynik jakości i satysfakcji na poziomie 98,83%.

          ZAJĘCIA

          Maltalingua jest małą szkołą języka angielskiego z wielkim sercem, w której zajęciach z przyjemnością braliśmy udział. Lekcje prowadzone były w małych, międzynarodowych grupach. Lektorzy przekazywali wiedzę w interesujący i zabawny sposób.

          Ucząc się języka angielskiego, jednocześnie poznawaliśmy nowe metody nauczania, które możemy wdrożyć w naszej pracy.

          Uczyliśmy się nie tylko w budynkach szkolnych, mieliśmy również szansę odkryć Maltę po lekcjach i poprawić swój angielski, wchodząc w interakcje z lokalnymi mieszkańcami. Dzięki czemu zawarliśmy nowe znajomości nie tylko z nimi, ale również z kursantami pochodzącymi min. z Meksyku, Francji, Niemiec, Finlandii, Łotwy, Estonii…

          Bogaty program kulturoznawczy z anglojęzycznym przewodnikiem umożliwił nam zwiedzenie: Valletty (urokliwej stolicy Malty), Mdiny, Rabatu, St. Julian, The Three Cities, wyspy Gozo, Blue Lagoon na Comino, Jaskini Blue Grotto, basenów solnych, Klifów Dingli.

          Malta zachwyca również kulinarnie. Kuchnia obfitująca w owoce morza, łącząca w sobie smaki całego świata, wymagała nie lada umiejętności językowych, oddających jej smak, zapach i piękno. A przede wszystkim prowokowała do wspólnych konwersacji.

          Nowe umiejętności – więcej możliwości

          WŁOCHY

          We Włoszech kadra pedagogiczna uczestniczyła w zajęciach konwersacyjnych dla nauczycieli języka włoskiego. Szkoła Conte Ruggiero znajduje się w małej miejscowości Santa Domenica w niedalekiej odległości od Tropei, w Kalabrii, na południu Włoch. Zajęcia odbywały się w klasach ogrodowych, bo w zacienionych miejscach panował przyjemny chłód pomimo wysokiej temperatury. Na zajęciach poruszaliśmy tematy związane z życiem codziennym we Włoszech, tradycjami i zwyczajami. W grupie byli głównie nauczyciele z Niemiec i Szwajcarii, z którymi wymienialiśmy się doświadczeniem zawodowym.