A Ty umiesz tak? – to wystawa prac artystycznych wykonanych na zajęciach plastyki przez uczniów klas pierwszych. Zadanie polegało na odwzorowaniu – w formie szkicu studyjnego – martwej natury a następnie przetworzenie kompozycji tak, by stała się ekspresyjna, syntetyczna lub geometryczna.
Oto efekty.
Serdecznie zapraszam do zapoznania się z pracami plastycznymi uczniów i kolegów.
Wystawę można oglądać w szkolnej galerii - budynek główny LO, I piętro.
Zapraszam
I.S-K.
Aktualności
A Ty umiesz tak?
- 1
Prof. Czesław Ulanicki
Offline Challenge
8 lutego – Dzień Bezpiecznego Internetu
OFFLINE CHALLENGE
8 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Z tej okazji podejmij... #offlinechallenge i odłącz się od sieci na 48 h. Po co? Żeby spędzić czas w nietypowy sposób, pobyć ze sobą i odkryć swoje nawyki związane z korzystaniem z sieci. Sprawdź, czy dasz radę!
Większość z nas sięga po telefon kilkadziesiąt razy w ciągu doby, nawet w nocy. Często nie zauważamy nawet, że to robimy. Telefon mamy na wyciągnięcie ręki, towarzyszy nam w podróży, przy posiłkach, podczas spotkań ze znajomymi, a nawet… w toalecie. Czy ktoś jest nam bliższy niż nasz smartfon?
Więcej informacji o akcji: https://offlinechallenge.pl/
POWODZENIA!
Śródziemie – Tolkien
Biblioteka szkolna zaprasza wszystkich: uczniów, nauczycieli i pracowników Szkoły, do udziału w wystawie „ŚRÓDZIEMIE – świat Tolkiena”.
W tym roku obchodzimy 130 rocznicę urodzin J.R.R. Tolkiena – autora trylogii „Władca Pierścieni”. Niewielu wie, że Tolkien sam ilustrował swoje książki, tworzył precyzyjne mapy i plany.
Opowieści fantasy rozgrywające się w magicznym Śródziemiu, znamy z książek i filmów. Świat ten poruszył pewnie nie jedną wyobraźnię.
Dlatego pragniemy stworzyć miejsce do zaprezentowania, obok fragmentów twórczości Tolkiena, jego map i ilustracji – Waszych prac, inspirowanych jego książkami.
Jeśli rysujesz, malujesz, zajmujesz się grafiką…, lubisz literaturę fantasy, czytałeś „Hobbita”…, oglądałeś filmowe adaptacje dzieł Tolkiena, to pokaż nam swoje prace.
Wystawa będzie miała charakter otwarty, zaprezentujemy wszystkie dostarczone materiały. Przyjmujemy prace wykonane dowolnymi technikami na dowolnym formacie jednak nie większym niż B1 (707x1000). Prace muszą być autorskimi dziełami twórców. Na odwrocie należy umieścić tytuł pracy oraz swój podpis.
Na Wasze prace czekamy w szkolnej bibliotece do 15 marca 2022 r.
25 marca jest Światowym Dniem Czytania Tolkiena – wystawa będzie jego oprawą plastyczną.
Zapraszamy do udziału :-)
Barbara Bazylewicz-Smarż
Inga Sławik-Kubiak
Prace wykonane przez J.R.R. Tolkiena
Laureaci stycznia
Szkolny projekt literacki
LAUREACI STYCZNIA
Za nami wybory „Opowiadania Stycznia”. Laureatkami zostały:
- Daria Orłowska kl. 3C – autorka opowiadania „Do zobaczenia” (nominowana przez nauczycieli)
- Kaja Wychowaniec kl. 2Ap – autorka opowiadania „Ja zawsze jestem” (nominowana przez nauczycieli)
- Natalia Wituszyńska kl. 2Ap – autorka opowiadania „I mój świat się zatrzymał” (nominowana przez uczniów)
Z recenzji Jurorów:
W plebiscycie na opowiadanie miesiąca oddaję swój głos na opowiadanie „Do zobaczenia” autorstwa Victel, w uznaniu za niezwykle przemyślane i dopracowane nawiązania kulturowe i intertekstualne, których wykorzystanie wskazuje nie tylko na oczytanie autorki, ale też na niesamowitą wprost pomysłowość i wrażliwość literacką, a także za zbudowanie niezwykle plastycznego obrazu dramatu mierzenia się nieprzemijających wartości z ograniczeniami ludzkiej egzystencji, który silnie oddziałuje na czytelnika i długo nie daje o sobie zapomnieć...”
„Ja zawsze jestem” to najambitniejsze opowiadanie, trochę miejscami przegadane, ale ładnie opowiedziane i dopracowane”.
Gratulując Laureatkom, przypominamy, że ich opowiadania wezmą udział w głosowaniu na opowiadanie, którego autor otrzyma w czerwcu „Nagrodę Dyrektora Szkoły”! Przy tej okazji koordynatorzy projektu serdecznie zapraszają do przysyłania wierszy do plebiscytu „Liryk Lutego” (szczegóły w szkolnych mediach).
Koordynatorzy projektu „Opowiadanie miesiąca”
1
Opowiadanie stycznia
Szkolny projekt literacki
RUSZYŁO GŁOSOWANIE NA „OPOWIADANIE STYCZNIA”
Szanowni Uczniowie! Bardzo dziękujemy za zgłoszenie kolejnych prac na szkolny projekt literacki. Spośród nich wyłonione zostanie „Opowiadanie Stycznia”. Opowiadania (ŚWIETNE!) są dostępne na szkolnej stronie internetowej oraz FB i Instagramie, gdzie można również oddawać głosy na pracę, która szczególnie Was urzekła.
Głosować można do środy 26 stycznia br. Wyniki ogłosimy jeszcze przed feriami.
*******************************************************
„LIRYK LUTEGO”
Tak jak zapowiadaliśmy, w lutym oczekujemy od Was nieco innych prac. Ponieważ w tym miesiącu odpoczywamy podczas ferii – a ponadto 14 lutego obchodzimy liryczne „Walentynki” – proponujemy Wam krótszą (chyba:), liryczną formę wypowiedzi. Do 16 lutego czekamy na Wasze wiersze – tematyka, forma i długość DOWOLNE.
W marcu wrócą stare reguły, czyli – opowiadanieJ.
Już czekamy, czym znowu nas zaskoczycie!
Koordynatorzy projektu
Laureaci grudnia
Szkolny projekt literacki
"Opowiadanie miesiąca"
Za nami wybory „Opowiadania Grudnia”. Przypominamy, że laureatami zostali:
- Gustaw Klimkiewicz kl. 3Ap – autor opowiadania „Genesis” (nominowany przez nauczycieli i uczniów)
- Paulina Kossakowska kl. 3C – autorka opowiadania „Niedostrzeżone barwy” (nominowana przez uczniów)
Gratulując Gustawowi i Paulinie, przypominamy, że ich opowiadania wezmą udział w głosowaniu na opowiadanie, którego autor otrzyma w czerwcu „Nagrodę Dyrektora Szkoły”! Przy tej okazji koordynatorzy projektu serdecznie dziękują Antoninie Woźniak z kl. 3Ep za promocję przedsięwzięcia w szkolnych mediach oraz organizację uczniowskiego głosowania.
Koordynatorzy projektu „Opowiadanie miesiąca”
Konkursy biblijne
Drodzy Uczniowie,
zapraszamy Was do udziału w międzynarodowych konkursach organizowanych przez naszą szkołę - Wielkim Teście ze Znajomości Biblii (konkurs odbywa się online) oraz Konkursie Fotograficznym Biblijne inspiracje. Tematem tegorocznej edycji są kobiety biblijne (szczegóły w regulaminach dostępnych na stronie naszej szkoły w zakładce Uczniowie i rodzice/ Konkursy).
Zgłoszenia przyjmują:
1.Wielki Test ze Znajomości Biblii - prof. M.Raer - do 20.02 br. (etap szkolny odbędzie się w marcu, finał - 5.04 br.).
2.Konkurs Fotograficzny Biblijne inspiracje - prof. P.Wróbel - zdjęcia należy dostarczyć do 15.03 br.
Informacji udzielają na bieżąco: prof. P.Wróbel, prof. M.Raer, prof. J.Szewczyk.
ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W WYBRANYM KONKURSIE (LUB KONKURSACH)!
Link do jednej z relacji z ubiegłorocznych edycji:https://liblink.pl/zeRaqcXqh1
Regulaminy:
2022_-_Regulamin_Wielkiego_Testu_ze_Znajomosci_Biblii.pdf
2022_-_Regulamin_konkursu_Biblijne_inspiracje_-_II_edycja_-_Kobieta_w_Biblii.pdf
Małgosia na podium!
Małgorzata Biegańska z 3A na podium mistrzostw w karate
19 grudnia w Łodzi odbyły się Mistrzostwa Polski w Karate WKF. W swojej kategorii wiekowej U-21, w konkurencji kumite indywidualne – 50 kg, wystartowała Małgorzata Biegańska (kl. 3A) plasując się na drugim miejscu ze srebrnym medalem.
Dodatkowo Małgorzata wystartowała w wyższej konkurencji w kumite indywidualne seniorek – 50 kg, gdzie wywalczyła trzecie miejsce – brąz tym razem.
Należy wspomnieć, że była to bardzo duża i prestiżowa impreza sportowa zorganizowana przez Łódzki Klub Karate OLIMP i Polską Unię Karate. Małgosia wziłęa w nich udział ze swoim „Aniołem Stróżem” – tatą-trenerem Przemysławem Biegańskim, który w genach przekazał jej zamiłowanie i predyspozycje do uprawiania karate.
GRATULUJEMY!!!
W Sądzie Rejonowym w Oławie
Lekcja z preorientacji zawodowej
A może praca w sądzie?
17 grudnia klasa 2Ap wraz z wybranymi przedstawicielami klasy 2Cp wybrała się pod opieką prof. Jolanty Szewczyk na wycieczkę do Sądu Rejonowego w Oławie. Podczas spotkania wiceprezes sądu, sędzina z Wydziału Rodzinnego i do Spraw Nieletnich – pani Magdalena Mijał – wyjaśniła nam zasady postępowania w sprawach nieletnich, cywilnych, a także omówiła podstawy kodeksu karnego. Sędzina uświadomiła nam, w jakich sytuacjach nieletni mogą być traktowani jak dorośli oraz jakie kary mogą spotkać młodzież za nieprzestrzeganie prawa. Dowiedzieliśmy się też m.in. o sporze między zwolennikami filozofii Hammurabiego (wierzących w słuszność zasady „oko za oko, ząb za ząb”) a zwolennikami przekonania, że kara nie musi być dotkliwa i surowa, bo najważniejsze jest, aby została nałożona szybko.
Po wyłożeniu teorii pani Mijał zaangażowała nas w symulację przebiegu rozprawy sądowej. Część uczniów została sędziami, część prokuraturą i obroną, a jeszcze inni odgrywali rolę pokrzywdzonego, oskarżonego czy świadków. Dostaliśmy także togi odpowiednich kolorów, aby móc lepiej wczuć się w nasze role. Symulacja nie tylko sprawiła nam wiele radości, ale również pozwoliła doświadczyć na własnej skórze, jak wygląda rozprawa sądowa.
Zajęcia BARDZO nas zainteresowały. Mamy nadzieję, że nie była to nasza ostatnia wycieczka – oczywiście w charakterze uczniów – do Sądu Rejonowego w Oławie.
Natalia Brożek
Opowiadanie grudnia
Cieszymy się bardzo, że nasz projekt pt. "Opowiadanie miesiąca" spotkał się z takim przyjęciem! Mamy już osiem prac. Zakwalifikowaliśmy je jako "Opowiadanie grudnia".
Wszystkie prace zostaną ocenione przez jury, ale i Wy możecie mieć wpływ na to, kto zostanie zwycięzcą. Wystarczy je przeczytać, wybrać to, które uważacie za najciekawsze i zagłosować wchodząc na naszego szkolnego Facebooka lub na Instagram. Tam też znajdują się informacje, jak można głosować.
Prace podpisane są pseudonimami, aby zapewnić większy obiektywizm przy wyborze tego najlepszego opowiadania.
Zachęcamy do wzięcia udziału!
Poniżej znajdują się linki do ich pobrania:
Matematyka w Językach Obcych
III Powiatowy Konkurs „Matematyka w Językach Obcych”
W ubiegłych tygodniach uczniowie naszej szkoły wzięli udział w III Powiatowym Konkursie „Matematyka w Językach Obcych”. W skład czteroosobowej drużyny matematycznych geniuszy weszli: Julia Świerczok 3Dp, Bartłomiej Świerzko 3Dp, Kamila Dumin 3Bp oraz Kacper Kasperek 2Dp.
Konkurs planowo odbył się w formie zdalnej 17 listopada 2021 r. Mimo świetnej współpracy i zaangażowania w rozwiązywanie zadań z logicznego myślenia, nie obyło się bez problemów technicznych, wynikających z przeciążenia serwerów. Okoliczności nie wpłynęły jednak demotywująco na naszych reprezentantów i już dwa tygodnie później zawalczyli dzielnie w rundzie dogrywkowej.
Nasz zespół trafnie czuł lekki niedosyt po rozwiązaniu zadań, ponieważ bez większego wysiłku zajął w konkursie I miejsce!
Gratulujemy!
Dwie Małgosie w II etapie Olimpiady Policyjnej
21-25 lutego 2022 r. odbędzie się II etap Ogólnopolskiej „Olimpiady Policyjnej” organizowanej dla młodzieży szkół ponadpodstawowych przez Wyższą Szkołę Policyjną w Szczytnie. Celem Olimpiady jest zachęcenie uczniów szkół do pogłębienia wiedzy o roli i zadaniach Policji, jako organu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo i porządek publiczny.
Małgorzata Guź i Małgorzata Biegańska z kl. 3A (opiekun: prof. Dobrosława Semeniuk) zakwalifikowały się do II etapu Olimpiady. Kwalifikacje zawdzięczają pracom na temat: „Terroryzm jako problem globalny” (M.Guź) i „Chęć pracy czy powołanie? Co Twoim
zdaniem kieruje młodym człowiekiem wstępującym do służby w Policji?” (M.Biegańska).Dziewczyny, trzymamy kciuki za wyniki II etapu i kwalifikację do finału!!!
JS
Projekt Funduszy Norweskich
Udział klasy 3Bp w spotkaniu online organizowanym przez projekt Funduszy Norweskich
8 grudnia klasa 3Bp miała możliwość zabrania udziału w spotkaniu internetowym poświęconym działaniom na rzecz ekologii przez Fundusze Norweskie. Tematem spotkania i prezentacji było ukazanie możliwości i praktyk, jakie można wdrożyć na rzecz środowiska przyrodniczego zaczynając od najmniejszych działań po duże organizacje i projekty. Uroki przyrodnicze Norwegii i sposoby radzenia sobie z ekologią przedstawiła nam Pani Sylwia Smółkowska z bloga zatytułowanego Kierunek Norwegia. Panią Sylwię można również znaleźć na Instagramie i Tiktoku gdzie również działa i edukuję o Norwegii i ekologii, co nas bardzo zaciekawiło i pokazało jak można przyciągać uwagę odbiorcy przez inne rodzaje formy nadania informacji. Natomiast zagrożenia związane ze stanem powietrza oraz ze sposobami pomiaru i walki o lepsze warunki do oddychania wytłumaczyła nam Pani Magda Kozłowska z Polskiego Alarmu Smogowego. Z prezentacji dowiedzieliśmy się, że stan powietrza w Polsce, a szczególnie w Polsce południowej nie jest najlepsze dla organizmu, co tym bardziej zachęciło nas do działania i propagowania zdrowego i przemyślanego działania na rzecz środowiska. Dostaliśmy również smycze i kubki termiczne z logiem Funduszy Norweskich.
Małgosia walczy o indeks
Małgosia Guź walczy o indeks!
10 grudnia w całej Polsce odbył się II – okręgowy – etap Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności. Tematem tegorocznej, czyli już VI edycji, jest: „Cywilne komponenty kierowania bezpieczeństwem narodowym”. Dziesięć osób z każdego okręgu, które otrzymały najwyższy wynik testu, zakwalifikowało się do III etapu, czyli centralnego. Etap centralny odbędzie się 25-26 marca 2022 w Warszawie. Wśród dziesięciorga laureatów etapu okręgowego, którzy zawalczą o indeks jednej z wyższych uczelni, znalazła się nasza uczennica – MAŁGORZATA GUŹ z kl.3A.
Olimpiada jest inicjatywą edukacyjną podjętą przez Uniwersytet Warszawski (Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych) we współpracy z wiodącymi ośrodkami akademickimi z całego kraju. Cel Olimpiady to m.in. kreowanie postaw patriotycznych, krzewienie zrozumienia i tolerancji wobec drugiego człowieka. W Olimpiadzie tej uczestnicy – uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – walczą o 36 indeksów na studia w zakresie bezpieczeństwa w renomowanych wyższych uczelniach oraz o cenne nagrody rzeczowe ufundowane przez sponsorów.
Gratulując Małgosi i jej opiekunce – prof. Dobrosławie Semeniuk – trzymamy mocno kciuki za udany finał w Warszawie!!!
JS
Fot. Archiwum M.Guź
Dla Polaków na Kresach
PODZIĘKOWANIE
6 grudnia zakończyła się oficjalna zbiórka darów dla Polaków mieszkających na Kresach. W ich imieniu SERDECZNIE DZIĘKUJEMY Rodzicom, Uczniom i Nauczycielom za okazane serce i konkretną pomoc rzeczową. Dary zostały w piątek przekazane do Fundacji Studio Wschód, która dostarczy je mieszkającym na Kresach Polakom.Przy tej okazji życzymy wszystkim Darczyńcom, aby pozostali „Aniołami z jednym skrzydłem, które, aby się wznieść, muszą trzymać się razem”.
DZIĘKUJEMY.
J.Szewczyk, M.Pietrzycka, A.Skibińska-Brzezicka
(koordynatorki akcji w szkole)
Fot. J.Szewczyk
Maja i Adrian ogólnopolskimi laureatami
Z wielką przyjemnością informuję, że nasi uczniowie zostali laureatami Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „Pociąg do podróży”:
ADRIAN CHOPTIANY 3D – II miejsce
MAJA WILKOSZ 3B – III miejsce
Konkurs został ogłoszony przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Wiązowie ze względu na głoszenie roku 2021 Europejskim Rokiem Kolei. Myślą przewodnią konkursu była podróż jako metafora, życia, czyli podróż w głąb siebie i przed siebie. Wręczenie nagród nastąpi podczas uroczystej Gali.
Serdecznie gratulujemy Laureatom i zapraszamy do lektury nagrodzonych prac.
Maja_Wilkosz_-_Blysk_w_natloku_mroku.pdf
Adrian_Choptiany_-_Podroz_za_jeden_cios.pdf
J.Szewczyk
Fot. J.Szewczyk
O Laur Złotego Pióra
W gronie najlepszych...
Dobrych piór w naszym Liceum nie brakuje, co potwierdziły Julia Świerczok, Maja Wilkosz i Martyna Rubik, które w miniony czwartek, 2 grudnia, zostały zaproszone na galę ogłoszenia wyników w Dolnośląskim Konkursie Literackim „My Polacy – My Dolnoślązacy” o Laur Złotego Pióra, organizowanym przez Zespół Szkół Salezjańskich DON BOSCO we Wrocławiu, Liceum Salezjańskie we Wrocławiu i „Gość Niedzielny” Redakcja Wrocławska. Uczennice otrzymały w konkursie wyróżnienia. Wyróżnieniem było również samo znalezienie się w gronie trzydziestu najlepszych dolnośląskich piór.
W tym roku Konkurs miał już swoją siedemnastą odsłonę. Do dwóch zaproponowanych tematów uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz ósmych klas szkoły podstawowej mieli napisać pracę w dowolnej formie na jeden z wybranych tematów. Wybierając pierwszy, trzeba było, odnosząc się do wypowiedzi św. Jana Pawła II: „Przyszłość zaczyna się dzisiaj, nie jutro”, napisać swoją wizję Polski i świata za 10-100 lat. Drugi temat, opatrzony cytatem Olgi Tokarczuk: „Coś co się wydarza, a nie zostanie opowiedziane, przestaje istnieć i umiera”, dawał pole do literackiego popisu tym, którzy chcieliby „ocalić od zapomnienia” jakąś szczególną historię i przekazać ją innym.
Tematy, jak widać, tyleż ciekawe, co wymagające… Ale nasze reprezentantki poradziły sobie z nimi znakomicie. Opiekę nad nimi sprawowali Jolanta Szewczyk (polonistka) i Piotr Wróbel (katecheta).
Prace naszych uczennic:
Julia_Swierczok_3Dp_-_LO_Olawa_-_Dziecko_Sybiru.pdf
Nasz nowy projekt literacki
Projekt „Opowiadanie miesiąca”
Szanowni Uczniowie, zapraszamy Was do udziału w projekcie literackim. Celem projektu jest promocja szkolnych talentów literackich, więc… wszyscy czujcie się zaproszeni.
Na czym polega projekt?
Do 15. dnia każdego miesiąca czekamy na Wasze opowiadania – temat dowolny. Objętość – do 4 s. A-4 (czcionka TNR - 12, interlinia 1,5, format doc. lub docx.). Pamiętajcie o nadaniu opowiadaniu tytułu.
Dokument należy zatytułować własnym imieniem i nazwiskiem (bez polskich znaków). Opowiadania należy przesłać na e-mai: olgim112@o2.pl, w tytule wiadomości wpisując: Opowiadanie miesiąca.
UWAGA: Każdą pracę można wysłać tylko raz (bez względu na to, jak została oceniona w danym miesiącu)!!! Jednorazowo zgłaszacie tylko jedno opowiadanie.
Wysłałem(-am) opowiadanie – co dalej?
Do 15. dnia następnego miesiąca spośród nadesłanych prac zostanie wybrana najlepsza, która otrzyma tytuł „Opowiadanie miesiąca... (np. grudnia)”. Wyboru najlepszej pracy dokonają:
- NAUCZYCIELE, w imieniu których wyboru dokona jury w składzie: M.Raer, A.Skibińka-Brzezicka, J.Szewczyk, B.Bazylewicz-Smarż, P.Wróbel;
- UCZNIOWIE – ponieważ najlepsze opowiadania (wyboru dokona jury – jw.) zostaną zamieszczone w szkolnych mediach społecznościowych, uczniowie również będą mogli oddać swój głos na wybrany tekst. Jeśli wybór uczniów nie pokryje się z wyborem nauczycieli, tytuł „Opowiadanie miesiąca” otrzymają dwa teksty.
Co będę z tego miał(-a)?
Przede wszystkim – satysfakcję (i cząstkową ocenę z języka polskiego). Poza tym najlepsze prace zostaną opublikowane na szkolnej stronie internetowej (a być może nie tylko tamJ). Dodatkowo – spośród prac, które uzyskają tytuł „Opowiadanie miesiąca”, wyłonione zostanie „Opowiadanie Roku”, a jego autor otrzyma... „Nagrodę Dyrektora Szkoły”!
I co teraz?
Najlepiej chwyć za pióro/klawiaturę i stwórz pracę, która zostanie „Opowiadaniem miesiąca grudnia”! Przypominamy – na Wasze prace czekamy do 15 grudnia (bliższych informacji udzielą: M.Raer – s.18, J.Szewczyk – s.21).
ERASMUS+ w Portugalii
„C2 Activity” czyli jak spędziliśmy wspaniały tydzień w Portugalii
Oczami anglistki
Termin: 24 – 30 października 2021
Miejsce: Arcos de Valdevez, Portugalia północna
Gospodarz: Epralima – Escola Profissional do Alto Lima
Wszystko zaczęło się tradycyjnie – przy wieży ciśnień. W niedzielę 24 października o 4:00 nad ranem czekał na nas minibus. Mieliśmy przed sobą kilka godzin drogi do Warszawy, potem samolot z Okęcia do Lizbony oraz z Lizbony do Porto, a w końcu autokar do Arcos. Do hotelu dotarliśmy następnego dnia po pierwszej w nocy. Czuliśmy się zmęczeni, ale było warto. (Na zdjęciu nasz samolot linii TAP Portugal i międzylądowanie w stolicy Portugalii.)
Poniedziałek, 25 października
Pierwszy dzień rozpoczął się wizytą w szkole goszczącej. Epralima jest szkołą prywatno-spółdzielczą, która koncentruje się na kształceniu zawodowym. Zaczęliśmy od zajęć integracyjnych. Uczniowie wykonywali zadania w grupach międzynarodowych, rysowali sobie nawzajem portrety i prezentowali plany na przyszłość za pomocą instalacji z klocków Lego. To wszystko pozwoliło im zapoznać się i poczuć swobodnie w nowej erasmusowej społeczności. Po przerwie, uczniowie z każdej ze szkół zaprezentowali prezentację multimedialną na temat rynku pracy w swoim kraju. Kinga Diug i Lena Korzeniowska omówiły wybrane elementy polityki Polski w zakresie zatrudnienia oraz sytuację młodych Polaków na rynku pracy. Popołudniu, uczestnicy projektu powtórzyli zasady tworzenia CV oraz przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Następnie, przyszedł czas na poznanie okolicy. Udaliśmy się na spacer po Arcos de Valdeves. Jest to niewielkie średniowieczne miasteczko położone nad rzeką Vez, w południowej części parku narodowego Peneda-Geres. Okolica Arcos przyciąga turystów górzystym krajobrazem, średniowiecznymi budowlami oraz lokalnymi tradycjami kulinarnymi. Spacerowaliśmy uliczkami miasta, a potem zwiedziliśmy górującą nad nim średniowieczną posiadłość Paco da Giela. Wieczorem odwiedziliśmy muzeum Ojca Manuela Himalaya – naukowca, wynalazcy i wizjonera, który na przełomie XIX i XX wieku szerzył idee zrównoważonego rozwoju oraz pracował nad wykorzystaniem energii odnawialnej. To muzeum ma bardzo ciekawy plac zabaw, nie tylko dla małych.
Wtorek, 26 października
Kolejny dzień rozpoczęliśmy w Ponte da Barca, sąsiednim miasteczku, w którym mieści się filia Epralimy. Tutaj obejrzeliśmy prezentację na temat zastosowania robotyki w medycynie. Poznaliśmy roboty skonstruowane przez uczniów oraz obserwowaliśmy pracę drukarki 3D. Zwiedziliśmy szkołę, zaglądając do różnych gabinetów.
Ponte de Barca okazało się być kolejnym ładnym miasteczkiem.
Popołudniu pojechaliśmy zobaczyć okolice zamku Lindoso. Jest on otoczony licznymi kamiennymi domkami na palach, które okazały się być suszarniami zboża. Pogoda była tak piękna, że miejsce to stało się ulubionym plenerem uczniów. Zainspirowało ich nie tylko do zdjęć ale także do popisów gimnastycznych.
Wracając do Arcos, zatrzymaliśmy się przy Tamie Lindoso.
Przekonaliśmy na własnej skórze, że wieczory październikowe potrafią być dość zimne. Mimo to, nie śpieszyliśmy się do hotelu po wspólnej kolacji. Młodzież tańczyła, śpiewała...
Środa, 27 października
Kolejny dzień spędziliśmy w Bradze, mieście o ponad 2000 letniej historii. Jest to jedno z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie. Przechadzaliśmy się uliczkami, kupowaliśmy pamiątki.
Zwiedziliśmy Bom Jesus do Monte – religijne zacisze w ogrodach, na wzgórzu. To miejsce zachwyca ciekawą architekturą oraz oferuje piękny widok na Bragę.
Czwartek, 28 października
Dzień rozpoczęliśmy zwiedzaniem miasteczka Ponte de Lima, co oznacza „Most na Rzece Lima”. Ten średniowieczny kamienny most, pochodzący z 1368 roku, jest symbolem miasta. Pięć łuków tej konstrukcji jest pozostałością rzymskiego mostu pochodzącego z I wieku.
Następnym miastem na naszej trasie była Viana do Castelo. W drodze do Viany zatrzymaliśmy się nad… oceanem. Viana do Castelo leży u ujścia rzeki Lima. To piękne miasto portowe. Nad nim góruje Santuario de Santa Luzia.
Piątek, 29 października
Niestety, Portugalia pożegnała nas deszczem. W Porto mżyło, popadywało i zacinało. Wyposażyliśmy się w parasolki i ruszyliśmy w trasę. Miasto położone jest nad rzeką Duero i wyróżnia się piękną architekturą oraz dystrybucją wina pochodzącego z winnic leżących w górze rzeki. Ruch turystyczny koncentruje się na brzegach Duero, które oferują piękne widoki na stare portowe kamieniczki.
Wieczorem skorzystaliśmy z metra by dotrzeć do hotelu położonego w pobliżu lotniska. Uczniowie wyglądali na bardzo zmęczonych, jednakże w hotelu odzyskali siły i rozpoczął się kolejny wieczór integracji z młodzieżą z Litwy i Włoch. Kolejnego dnia, w sobotę, czekała nas bardzo wczesna pobudka i kilkanaście godzin powrotu do domu.
A Porto? Na pewno warto będzie tam wrócić, by zobaczyć to miasto w pełnej okazałości przy pięknej słonecznej pogodzie.
Tekst – Agata Ozga
Refleksje uczniów
Kasia Kobylowska
Wyjazd do Portugalii był moim drugim udziałem w projekcie i tym razem również się nie zawiodłam. Prócz nawiązania nowych znajomości, udało mi się także doświadczyć odrobinę odległej kultury. Co do samej Portugalii, przede wszystkim urzekły mnie miejsca, które zwiedziliśmy, jak i ich daleko sięgająca historia. Braga zdecydowanie zasłużyła tu na wyróżnienie. Intrygująca była również kuchnia portugalska, a zwłaszcza wszędzie serwowana tarta jajeczna. Myślę, że różnorodność Portugalii sprawiła, że ten wyjazd na długo zapadnie każdemu z nas w pamięć.
Jakub Kowal
Można powiedzieć, że pierwszy dzień zaczął się już w hotelu na pysznym śniadaniu. Szkoła Epralima jest wyjątkowo mała, ale może to być związane z tym, że ma ona trzy placówki w sąsiadujących ze sobą miejscowościach. W takcie spaceru po Arcos zobaczyliśmy jak piękne i urokliwe jest to miasteczko. W filii w Ponte de Barca uczniowie mają do wyboru zróżnicowane kierunki nauki, od robotyki po kosmetologię. Tama Lindoso naprawdę robi wrażenie. Jest bardzo duża i gwarantuje niesamowite widoki oraz kadry do zdjęć. Jeśli zaś chodzi o ocean to na plaży można znaleźć wiele muszelek. Niestety woda była za zimna, żeby się kąpać. W Porto udało nam się przejść schodami, które wydawały się nie mieć końca. Ciągnęły się one na kilkaset metrów, a później, ku naszemu zdziwieniu, skręcały i oferowały taką samą liczbę stopni.
Ula Walas i Zosia Podlecka
Wyjazd do Portugalii był niezwykłą przygodą wartą powtórzenia. Zaznajomiliśmy się z kulturą i historią tego kraju. Poznaliśmy młodych ludzi z Włoch, Litwy i Portugalii, dzięki czemu udało nam się podszkolić angielski, a także stworzyć wiele niezapomnianych wspomnień i przyjaźni.
***
English version
“C2 Activity” – How we spent a wonderful week in Portugal
24 – 30 October 2021
Arcos de Valdevez, North Portugal
Everything started traditionally – at the parking place next to the Oława water tower. We started our journey at 4 am on Sunday morning. We went on a few-hour bus ride to Warsaw, from where we flew to Lisbon. Our next station was Porto – where we jumped on the bus to Arcos. We checked into the hotel at 1 am the next day. We were really tired – but it was all worth it.
Monday, 25 October
At the beginning we visited the host school. Epralima is a private – cooperative vocational school. We worked in international groups – we drew portraits of our new friends and then presented our future plans with Lego blocks. Thanks to this, we got to know one another and started to feel at ease in the international company.
After the break, we showed our presentations about labor markets in the partnership countries. Kinga Diug and Lena Korzeniowska taught us about Polish labour market policy and about the situation of young Poles entering it. In the afternoon, all the students took part in a workshop on writing a CV and on preparing to a job interview.
Then we went on a walk around Arcos de Valdevez – it’s a small town on the River Vez in the South of the Peneda-Geres National Park. We walked in the streets of this wonderful city and looked at the medieval estate Paco da Giela. In the evening we visited the Manuel Himalaya Museum, which was a really enjoyable experience.
Tuesday, 26 October
We started our second day in Ponte de Barca, where an Epralima’s branch is located. After watching presentations about robotics in medicine, we had a look at robots constructed by students. We also saw a 3D printer at work and had a walk around the school. Ponte de Barca turned out to be another really beautiful town.
In the afternoon we went to the Lindoso Castle. There were many stone houses around it that functioned as grain drying chambers. The weather was really good and students loved that place. They took many photos and even did some gymnastics. On the way back to Arcos, we stopped next to the Lindoso Dam.
Even though it was a very chilly October evening, the youth danced and sang, delaying their return to the hotel.
Wednesday, 27 October
Our next stop was Braga – a town with 2000 years of history. It’s one of the oldest Christian cities in the world. We walked the streets and bought souvenirs.
We also visited Bom Jesus de Monte – a religious place in the gardens on the hill. This place was stunning with its interesting architecture and it offered us a beautiful view of Braga.
Thursday, 28 October
At the beginning of the day, we visited Ponte de Lima. The medieval stone bridge, built in 1368, is a symbol of this town. Five arches of its structure are the remains of a Roman bridge from the 1st century.
Our second stop that day was Viana do Castelo. On our way there, we had a pleasant stop by the ocean. Viana do Castelo is a really nice port town with an impressive Santuario de Santa Luzia overlooking it.
Friday, 29 October
Unfortunately, the last day of our stay in Portugal was really rainy. We picked our umbrellas and went to Porto – which is a well-known town by The Duero River. We admired its beautiful views and virtually could not take our eyes off the picturesque old port tenement houses, lining the banks of The Duero.
In the evening we jumped on an underground train and soon checked into a hotel near the Porto airport. The students looked exhausted, but they were back on their feet in no time, to spend a few hours with their Lithuanian and Italian friends. The next day was Saturday and it was when we started our journey home.
And what about Porto? We will definitely come back there to be able to admire in the warm rays of the sun.
Translated by Karolina Jóźków, 2Bp
Revised by Agata Ozga
Archiwum Aktualności